امروز

شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳

  ساعت

۰۶:۱۷ قبل از ظهر

سایز متن   /

جلسه شورای شهرستان رشت با حضور مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان گیلان برگزار شد.

در ابتدای جلسه رئیس شورای شهرستان رشت مجید عزیزی با اشاره به اینکه شهرستان رشت و همچنین گیلان ظرفیت زیادی در بحث گردشگری و صنایع دستی دارد گفت:با توجه به اینکه جمع حاضر در این جلسه عصاره ای از شوراهای شهرستان رشت هستند مدیران و مسئولان استانی و شهری می توانند با تبادل نظر  و دریافت مشکلات و مسائل مربوط، در مسیر رفع و توسعه استان گام های موثری بردارند.

وی در مورد اینکه نوار ساحلی در شهرستان رشت در محرومیت است گفت:عدم هماهنگی دستگاه های دولتی باعث سوء استفاده برخی از بومیان آن مناطق می شود، به طور مثال ورودی هایی را برای خود در نظر می‌گیرند.

مجید عزیزی با اشاره به اینکه گیلان و شهرستان رشت دارای منابع طبیعی و خدادای است که سبب  گردشگرپذیر بودنش شده است گفت : علاوه بر این نعمت های خدادادی در حوزه فرهنگی و صنایع دستی ، گیلان و به ویژه رشت دارای ویژگی های منحصر به فردی است که از سوی یونسکو ثبت گردیده است که شامل شهر خلاق خوراک و ثبت جهانی شهر صنایع دستی است.
وی با بیان این مطلب که ابنیه  تاریخی شهر رشت مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته است گفت : محله ساغریسازان دارای ابنیه  تاریخی بسیار است که با مرمت و بازسازی آن میتوان گذری تاریخی برای جذب گردشگری داشته باشیم.
رئیس شورای شهرستان رشت گفت:استارت آپ ها از مزیت هایی است که می توان از آنها در معرفی ظرفیت های گردشگری استفاده کرد و با بهره گیری از ابزارها و راهکارهای مدرن و سنتی، بسیاری از مناطق گردشگری را به مسافران معرفی کرد.

در ادامه جلسه مدیرکل میراث فرهنگی فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی با بیان این مطلب که قدمت گیلان ۲۳۰هزار سال است گفت : این استان جزء اولین استان هایی است که محل سکونت در آن ثبت شده است‌. در مجموع گیلان ۵ هزار ۲۰۰ اثر تاریخی دارد که ۱۲۳۵ اثر تاریخی آن ثبت شده است و رتبه ۴ کشوری در آثار تاریخی را دارد .
جهانی با اشاره به اینکه موزه میراث روستایی بعد از انقلاب ساخته شده است و به نوعی یک گیلان کوچک است گفت: شهر رشت بالغ بر ۵۰۰ هکتار بافت تاریخی دارد  و محلات قدیمی بسیاری در این شهر وجود دارد که برای مرمت ۳۴ بنای تاریخی شهر  از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کردیم.

وی با تاکید بر اینکه مالکین‌ موظف شدند در بافت تاریخی بر اساس قوانین میراث فرهنگی ساخت و ساز کنند گفت:پرونده سبزمیدان و خیابان های امام خمینی، سعدی و شریعتی به عنوان مرکز تاریخی به وزرات خانه ارسال شده و در حال بررسی است.

وی با اشاره به اینکه کل اعتبار امسال اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان ۳۴ میلیارد تومان است گفت: این میزان اعتبار برای مرمت و بازسازی ابنیه های تاریخی کافی نیست و مشارکت و کمک بخش خصوصی را می طلبد.
مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه برای مرمت خانه نصرت رحمانی ۸ میلیارد تومان اختصاص دادیم افزود: برای سر درب مسجد جامع لشت نشا  نیز ۵۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است و پیگیر هستیم که این اعتبار بیشتر شود.

در ادامه محمد صادقی عضو شورای شهر لشت نشاء گفت: در خصوص حریم ها و ابنیه تاریخی هیچگونه ضوابطی وجود ندارد و معیارهای تاریخی و اسلامی در ساخت و ساز ها رعایت نمی شود، از میراث می‌خواهیم اطلاعات لازم در این باره را در دسترس شوراها قرار دهد.

وی با بیان اینکه اعتبارات برای مرمت و بازسازی برای غرب و شرق استان یکی باشد و عدالت در پرداخت ها رعایت شود افزود:  نوارساحلی لشت و نشا و خشکبیجار هیچ گونه امکانات گردشگری ندارد، توزیع عادلانه منابع باعث می‌شود که مردم امیدوار و دلگرم می‌شوند.

عزت اله حسین پور عضو شورا ساقلکسار نیز در ادامه گفت: روستاهای بخش مرکزی می تواند محل گردشگرپذبر باشد و انتظار این داریم که امکانات ویژه ای برای این روستاها در نظر بگیرند.بسیاری از مردم برای بوم گردی امکانات اولیه مانند زمین را  دارند ولی متاسفانه دچار بروکراسی اداری می شوند و از این بابت ناامید و دیکر ادامه نمی‌دهند.

عباس دوست عضو شورای فخرآباد لشت نشا نیز در ادامه جلسه گفت: زیبا کنار را همه می‌شناسند در حالی که شهرهای منتهی به این منطقه شناسایی نشده است. ۲۰ کیلومتر بین لشت نشا و خشکبیجار است که گردشگر شاهد یک حلبی آباد خواهد بود و تا الان طرح مطالعاتی گردشگری در این زمینه نداشتیم، هیچ بازار صنایع دستی در این مسیر دیده نشده است.

وی گفت: برای ساخت بوم گردی به زمین ها تغییر کاربری نمی دهند که باعث می شود روستاییان رو به فروش زمین ها بیاورند تا در گیلان شاهد عدم توسعه گردشگری روستایی باشیم در حالی که در استان مازنداران بوم گردی بسیار پررونق است.

وی گفت: در شهر رشت به غیر از پیاده راه فرهنگی، جاذبه گردشگری دیگری نیست و تبلیغات در مورد ابنیه تاریخی در رشت صورت نگرفته است.

ابراهیم زاده عضو شورای شهر کوچصفهان هم در ادامه گفت: در حوزه صنایع دستی، شاهد استقبال گردشگران هستیم.  پل قدیمی مرغانه در  کوچصفهان از بناهای تاریخی است که آمادگی برای مرمت و نگهداری آن داریم و امیدواریم میراث در این زمینه به ما کمک کند.
دوستی عضو شورای پیربازار گفت:پیربازار شهر تاریخی است اما متاسفانه آثارش حفظ و حراست تاکنون نشده است.

حمید صفری عضو شورا خکشبیجار گفت : در بحث گردشگری همه دستگاهها و ادارات باید کمک حال باشنداما متاسفانه
در توالت ها و زباله ماندیم هر کجا که دست گذاشتیم خرابی به بار آمد. بحث فرهنگی و میراث گردشگری خدماتی صورت نگرفته است و گردشگر خارجی اگر بیاید هیچ خدماتی نمیتوانیم بدهیم.

وی گفت: ۱۵ کیلومتر ساحل داریم و خشکبیجار بخش محروم استان گیلان است در حالی که با توسعه همین ۱۵ کیلومتر  و حضور  گردشگر از محرومیت خارج شویم متاسفانه فعل خواستن در بین مسئولان نیست.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد